باغ كلات نادري و زيباييهاي طبيعت كلات

باغ كلات نادري در شهر كلات، شمال شرقي مشهد، در بستري كوهستاني، در ميان دو رشته كوه در استان خراسان رضوي قرار گرفته است. راه مشهد به كلات، مدام چهره عوض مي‌كند. گاه تو را بر ستيغ كوه مي‌برد و گاه به ژرفاي دره ؛ گاه خشكي تپه ماهورها را پيش رويت مي‌گذارد ؛ گاه از ميان درختان انبوه گذرت مي‌دهد و گاه آبي آسمان را در آيينه شاليزار قاب مي‌گيرد.

 

  

 

 

 

 

 

  

 

مهم‌ترين يادگار نادر شاه افشار دركلات، كاخي است به نام قصر خورشيد. اين قصر در ميان باغي بزرگ به شيوه باغ‌هاي ايراني بنا شده، اما ساختمانش تلفيقي است از معماري ايران و هندوستان ؛ چرا كه نادر علاوه بر سيم و زر و جواهر، هنرمندان زيادي را از هند به ايران آورد و زبده‌ترينشان را به آرايش قصر خورشيد واداشت. پس اگر حالا بر سنگ‌هاي نماي بيروني قصر، نقش ميوه‌هايي چون موز و آناناس را مي‌بينيم، نبايد گمان كنيم كه 300 سال پيش اجدادمان چنين ميوه‌هايي را مي‌شناخته اند و مي‌خورده اند. اينها هنر دست هندواني است كه به اقليم و سرزميني ديگر تعلق داشتند.

 

  

 

 

 

 

 

  

 

قصر خورشيد، ساختماني است سه طبقه ؛ طبقه زيرين كه همان زيرزمين باشد جايي است مخوف و تاريك كه گفته‌اند يا جاي نگاهداري بخشي از خزاين نادر بوده يا زنداني براي مغضوبين درگاه.

 

  

 

 

 

  

 

طبقه دوم يا هم كف، تالاري بزرگ در ميان دارد و اتاق‌هايي در پيرامون. تالار با تزييناتي به شيوه بناهاي صفوي آراسته و طلا كاري شده است و چون دورادور ديوار آن كتيبه‌اي حاوي سوره نبأ با تاريخ مرگ نادر ( 1160 ه.ق ) به چشم مي‌آيد،  برخي چنين نتيجه گرفته‌اند كه نادر قصر خورشيد را به ‌عنوان آرامگاه خويش بنا كرده بود. آرامگاه وي در شهر مشهد (باغ نادري) به همراه تنديسي از نادر

 

كه سوار بر اسب است قرار دارد.

 

  

 

 

 

 

 

  

 

طبقه سوم نيز گنبد استوانه‌اي بزرگي است كه از 66 نيم ستون سنگي تشكيل يافته بدين سبب در تمام بناهاي تاريخي ايران يكتا و بي‌همتا ست. از كنار اين گنبد مدور مي‌توان باغ زيباي پيرامون قصر و نماي عمومي شهر كلات را تماشا كرد.

 

  

 

زيبايي هاي طبيعت كلات

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


دسته ها : مشهد
دوشنبه یازدهم 7 1390
X